lördag 15 oktober 2016

Några byggnader i Sollefteå

Tänkte att jag skulle lägga upp lite byggnader i Sollefteå som klarat sig från rivningshysterin. Finns ett hus också som är så fint, men det är ett privat hem, så därför lägger jag inte upp det. Finns några byggnader till, men de har jag inga foton på, blivit lite fotat sista året, jag är inte så pigg.

F.d Apotekshuset som var nära att rivas på 1970-talet. Nu är det bibliotek och museum
F.d Grand Hotell. Då var det en dörr där på hörnet vid skylten, fönster numera. Nu är detta Företagens Hus

F.d Handelsbankshuset med f.d Bokandel. Nu är det annat där. Har inget foto nu på f.d Scherdins Möbler som syns lite där till höger, kanske blir någon gång, ingen aning vad som är där nu, vet att det finns lägenheter högst upp om jag inte tar helt fel.

Kaffe Petter huserar här nu. När pappa var ung så var det också ett konditori här, han utbildade sig till Konditor där. Sen fick han jobb på Hedmans Konditori och den byggnaden revs för lääängesedan
F.d Nordsverigehuset. Längst ner höll Centern till, nästa våning där var Nya Trafikskolan och där jobbade jag som Kontorist, våningen över där var tidningen Nordsverige och högst upp är vinden. Nu är det ett hyreshus och lönnrummet inne på f.d trafikskolan är borta
F.d Posthuset. Posten höll till på markplan och sedan var det stora lägenheter ovanpå, min kompis bodde där och det är fortfarande lägenheter, men jag vet inte om de gjorts om till mindre
Stockholmshuset. Från början var det bara Officerare med familj som bodde där. 1985 såldes huset till kommunen som gjorde om de stora våningarna till mindre lägenheter.

F.d Tingshuset. Vet inte om det har blivit sålt än eller ej.
F.d Tågstation. Vet inte vilka som huserar i byggnaden numera eftersom det inte går några tåg  härifrån längre, grrr. Taxi finns i en lokal i alla fall, så mycket vet jag
F.d Östersåsen Sanatorium som 1982 blev ett Hälsohem. Värdens härligaste ställe, har legat där i två omgångar, det bästa som kunde hända. Tyvärr har ju Västernorrlands Landstingspolitikerna i tankarna att inte bara lägga ner vårt Akutsjukhus, de vill också ha bort Österåsen. Landstingspolitikerna vill ha allt i Sundsvall, de tänker inte på att inlandet är STORT, det behövs ett akutsjukhus här också, liksom BB och Kvinnokliniken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar